TreeWidget

2011.04.27. 14:05 | arabiata | Szólj hozzá!

Címkék: signal slot treewidget setitemwidget treeview

Adatok hierachikus ábrázolására használjuk a TreeWidget és TreeView osztályokat. Mi a különbség köztük?

TreeView

  • model vezérelt - setModel utasítással hozzárendelhetjük pl. egy sql query eredményét
  • elemeit a model módosításával tudjuk manipulálni
  • megjelenítésre szolgál
  • szerkesztési lehetőségei szűkek

TreeWidget

  • elem vezérelt - tőlünk függ a felépítése
  • elemeit közvetlenül (model nélkül) manipulálhatjuk
  • szerkeszteni tudjuk az elemeket

Ha mondjuk egy meghajtó könyvtár struktúráját ábrázoljuk, a TreeView a jó választás, hiszen itt sok mindent nem tudunk módosítani. De ha a fa elemeit módosítani szeretnénk, TreeWidget a megoldás. A programban a nagyobb alkotói szabadság jegyében a TreeWidget ( Tw )osztály használom. A Tw működését egymásra mutató pointerek biztosítják, hasonlóan a láncolt listákhoz. A pointerek formáját, kezelését a QTreeWidgetItem osztály biztosítja. Felépítését tekintve a "fa" törzsén vannak a vizsgálatok, az ágakon az automaták, és az ágak levelei lesznek az automata kódok.

A törzs részeit és az ágakat egy - egy QTreeWidgetItem típusú pointer alkotja. Fontos: egy pointert csak egyszer tudok a fára tenni

Nézzük a konkrét példát:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A programban egy vizsgálatot több automata is végezhet, ráadásul az automaták más - más kóddal küldik az eredményeket. Ezt kell egy editálható fa szerkezetben kell megvalósítani. Biztosítani kell a szerkesztés eseményeinek (elem kiválasztása kattintással, enter lenyomása, popup menü megjelenítése) kezelését is. Ezt a megszokott signal - slot párosításokkal oldjuk meg.

Funkciónként elmagyarázom a megoldásokat.

Vizsgálat hozzáadása

1. külön ablakban megadom a vizsgálat adatait, amiket adatbázisba írok.

2. sql query-vel visszaolvasom a vizsgálatok adatait

  query.prepare("select vizsgalat_kodja, vizsgalat_id, vizsgalat_neve, mertekegyseg from vizsgalatok");

3. QStringList-be (oszlopok) beteszem a megjelenítendő adatokat

oszlopok << query.value(0).toString() << query.value(1).toString();

Az 1. rejtett oszlopban van a vizsgálat egyedi azonosítója

4. a query pörgetésével létrehozom az új elemeket, amiket a fa törzséhez illesztek (addTopLevelItem)

    szulo = new QTreeWidgetItem(oszlopok);

    szulo->setToolTip(0, query.value(2).toString());

    widget.treeWidget->addTopLevelItem(szulo);

 Elem kiválasztása

1. egy elemre kattintva megkapom a hozzátartozó pointert, és a tartalmát

itemClicked(QTreeWidgetItem * selItem, int selCol) signal hatására ide ugrik a vezérlés:

void RequestsForm::elem_kivalasztasa_slot(QTreeWidgetItem * selItem, int selCol)

 A selCol tartalmazza a cella sorszámát. Itt a 0. a vizsgálat neve és az automaták neve is

Mivel a vizsgálatok és az automaták neve is a 0. oszlopban van, mi dönti el, hogy melyikre kattintottam? Ez: selItem->parent(). Ha nulla a visszakapott érték, vizsgálatra - szülőre - kattintottam. Ha nem nulla, akkor automatára - gyerekre -.

Vizsgálat módosítása

Az elem kiválasztása után újra felhasználom a vizsgálat hozzáadásakor használt ablakot

  modosit_groupBox = widget.uj_vizsg_groupBox;

  modosit_groupBox->setTitle(trUtf8("Vizsgálat adatainak módosítása"));

 Ezzel a megoldással az új vizsgálatkor használt ellenőrzéseket újrahasznosítom. Ha átmentek az adatok az ellenőrzésen -> sql update. Itt jön be az 1. -rejtett- oszlop:

vizsgalat_id = kivalasztott->text(1);

Automata hozzáadása

1. ComboBox-ot feltöltök a megjelenítendő adatokkal

2. A megfelelő oszlopba beillesztem a comboBox-ot (setItemWidget)

void RequestsForm::automata_hozzaadasa() {

  if (kivalasztott->parent() != 0) {

    return;

  }

  widget.automatak_comboBox->setVisible(true);

  kivalasztott_automata = new QTreeWidgetItem(kivalasztott);

  kivalasztott_automata->setText(0, "automata");

  widget.treeWidget->setCurrentItem(kivalasztott_automata);

  widget.treeWidget->setItemWidget(kivalasztott_automata, 0, widget.automatak_comboBox);

}

a. ha a kiválasztott elemnek va szülője (parent () != 0), akkor egy automatára kattintottam, ahhoz pedig nem adunk újabb gyereket

b. elem létrehozása, mint a vizsgálat hozzáadásánál, de itt a szülő a "kivalasztott" lesz, az a vizsgálat, amelyikhez automatát akarok hozzáadni

c. a már aktuális elem (automata) 0. oszlopában megjelenítem az automaták nevével feltöltött comboBox-ot

3. a comboBox egy elemének kiválasztását signal - slot kapcsolattal kezelem le, majd a még szükséges adatokat az előbb vázoltak szerint bekérem

  widget.treeWidget->setItemWidget(kivalasztott_automata, 2, widget.kod_be_lineEdit);

Automata módosítása

Hasonlóan működik a vizsgálat kiválasztásához, csak itt van a kiválasztott elemnek szülője

Összefoglalva

  • Már létező elemeket kezelni a QtreeWidgetItem osztályon keresztül
  • elemet a törzshöz adni a TreeWidget::addTopLevelItem(s) segítségével
  • elem kiválasztását lekezelni TreeWidget::itemClicked(QTreeWidgetItem * selItem, int selCol) signal-al
  • elemhez widget-et (comboBox, lineEdit, stb.) rendelni setItemWidget(QTreeWidgetItem * item, int column, QWidget * widget). A widget-nek setVisible() = true- nak kell lennie a hozzárendelés előtt
  • gyereket a törzs egy eleméhez adni a gyerek = new QTreeWidgetItem(QTreeWidgetItem *szulo) formában

tudunk.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://qtqt.blog.hu/api/trackback/id/tr342859223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása